Bireysel Başvuru
MADDE 59- (1) Başvurular, İçtüzük
ekinde (Ek-1) örneği bulunan ve Mahkemenin internet sitesinde yayımlanan
başvuru formu kullanılarak resmî dilde yapılır.
(2) Başvuru formunda aşağıdaki hususlar
yer alır:
a) Başvurucunun adı, soyadı, vatandaşlık
numarası, doğum tarihi ve yeri, uyruğu, cinsiyeti, mesleği ve adresi, varsa
telefon numaraları ve elektronik posta adresi.
b) Başvurucu tüzel kişi ise unvanı, adresi
ve tüzel kişiliği temsile yetkili kişinin kimlik bilgileri, varsa telefon
numaraları ve elektronik posta adresi.
c) Kanuni temsilcisi ya da avukatı varsa,
kanuni temsilcisinin ya da avukatının adı, mesleği ve adresi, varsa telefon
numarası ve elektronik posta adresi.
ç) Kamu gücünün ihlale neden olduğu iddia
edilen işlem, eylem ya da ihmaline dair olayların tarih sırasına göre
özeti.
d) Bireysel başvuru kapsamındaki haklardan
hangisinin hangi nedenle ihlal edildiği ve buna ilişkin gerekçeler ve delillere
ait özlü açıklamalar.
e) Başvurucunun güncel ve kişisel bir
temel hakkının doğrudan zedelendiği iddiasının dayanakları.
f) Başvuru yollarının tüketilmesine
ilişkin aşamalar.
g) Başvuru yollarının tüketildiği veya
başvuru yolu öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarih.
ğ) Başvuru mazeret nedeniyle süresi içinde
yapılamamışsa buna dair açıklamalar.
h) Başvurucunun talepleri.
ı) Başvurucunun Mahkeme önünde devam eden
bir başka başvurusu varsa numarası.
i) Varsa kamuya açık belgelerde kimliğinin
gizli tutulması talebi ve bunun gerekçeleri.
j) Kısa mesaj (SMS) veya elektronik posta
yoluyla bilgilendirme yapılmasını isteyip istemediği.
k) Başvurucunun varsa avukatının ya da
kanuni temsilcisinin imzaları.
(3) Başvuru formuna aşağıdaki belgeler ya
da onaylı örnekleri eklenir:
a) Kanuni temsilci veya avukat vasıtasıyla
takip edilen başvurularda başvurucuyu temsile yetkili olduğuna dair belge.
b) Harcın ödendiğine dair belge.
c) Nüfus cüzdanı örneği, başvurucu yabancı
ise geçerli kimlik belgesi.
ç) Tüzel kişilerde tüzel kişiliği temsile
yetki belgesi.
d) Nihai karar ya da işlem tebliğ
edilmişse tebellüğ belgesi.
e) Dayanılan belgelerin asılları ya da
onaylı örnekleri.
f) Tazminat talebi varsa uğranılan zarar
ve buna ilişkin belgeler.
g) Başvuru süresinde yapılamamışsa varsa
mazereti ispatlayan belgeler
(4) Başvurucu ihlal iddiasına dayanak
gösterdiği üçüncü fıkradaki belgelere herhangi bir nedenle erişememesi hâlinde
bunun gerekçelerini belirtir. Mahkeme gerekli gördüğü takdirde bu bilgi ve
belgeleri resen toplar.
(5) Başvurucuların, adreslerinde veya
başvuruyla ilgili koşullarda herhangi bir değişiklik meydana geldiğinde bunu
Mahkemeye bildirmeleri zorunludur.
MADDE 60- (1) Başvuru formu,
İçtüzüğün 59 uncu maddesine uygun olarak düzenlenir ve aynı maddede belirtilen
belgeler ya da onaylı örnekleri başvuru formuna eklenir.
(2) Başvuru formu okunaklı ve başvurunun
esasına yönelik özlü bilgileri içerir şekilde hazırlanır. Başvuru formunun
ekler hariç on sayfayı geçmesi hâlinde başvurucunun ayrıca başvuru formuna
olayların özetini eklemesi gerekir.
(3) Başvurucu, başvuru formunun ekinde
sunduğu belgeleri, tarih sırasına göre numaralandırarak her bir belgeyi
tanımlayıcı başlıklar hâlinde dizi pusulasına bağlar.
MADDE 61- (1) Bireysel başvuru, bizzat
başvurucu, kanuni temsilcisi ya da avukatı tarafından yapılabilir. Avukat veya
kanuni temsilci aracılığıyla yapılan başvurularda temsile dair yetki belgesinin
sunulması zorunludur.
(2) Başvurucunun avukatı ya da kanuni
temsilcisi varsa onunla yapılan yazışmalar ya da ona yapılan tebligatlar
başvurucuya yapılmış sayılır.
MADDE 62- (1) 2/7/1964 tarihli ve
492 sayılı Harçlar Kanununa Bağlı (I) sayılı Tarifenin A) Mahkeme Harçları”
başlıklı Bölümünün ilk cümlesinde belirtilen bireysel başvuru harcı Maliye
Veznelerine yatırılır.
(2) Adlî yardım talepleri, genel hükümlere
göre başvuruların kabul edilebilirliği hakkında karar verecek Bölüm veya
Komisyonlar tarafından hükme bağlanır.
MADDE 63- (1) Bireysel
başvurular, Kanunda ve İçtüzükte belirtilen şartlara uygun biçimde İçtüzük
ekindeki ve Mahkemenin internet sitesinde yayımlanan başvuru formuna uygun
olarak Mahkemeye şahsen yapılabileceği gibi diğer mahkemeler ya da yurt dışı
temsilcilikler vasıtasıyla da yapılabilir.
(2) Usulünce hazırlanan başvuru formu,
harç tahsil makbuzuyla birlikte yukarıda belirtilen yerlere teslim edildiğinde
başvurucu ya da temsilcisine alındı belgesi verilir ve bu tarih, başvurunun
yapıldığı tarih olarak kabul edilir.
(3) Mahkemeler ya da yurt dışı
temsilciliklerine teslim edilen başvuru formu ve ekleri gerekli kayıt işlemleri
yapılıp fiziki ve elektronik ortamda Mahkemeye gönderilir. Dava ve diğer
yargılama işlemlerinin elektronik ortamda gerçekleştirildiği hallerde UYAP
kullanılarak veriler kaydedilir ve saklanır.
(4) Genel Kurul; elektronik ortamda,
güvenli elektronik imza kullanılarak başvuru yapılabilmesine ilişkin karar
alabilir.
MADDE 64- (1) Bireysel
başvurunun, başvuru yollarının tüketildiği ve buna ilişkin kararın kesinleştiği
tarihten, başvuru yolu öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren
otuz gün içinde yapılması gerekir.
(2) Başvurucu mücbir sebep veya ağır
hastalık gibi haklı bir mazereti nedeniyle süresi içinde başvurusunu yapamadığı
takdirde, mazeretinin kalktığı tarihten itibaren onbeş gün içinde ve mazeretini
belgeleyen delillerle birlikte başvurabilir. Komisyonlar raportörlüğünce
mazeretin kabulünün gerekip gerekmediği yönünde karar taslağı hazırlanır.
Komisyon, öncelikle başvurucunun mazeretinin geçerli görülüp görülmediğini
inceleyerek mazereti kabul veya reddeder.
(3) Başvurunun niteliğine uygun düştüğü
takdirde mazeret ve kabul edilebilirliğe ilişkin tek bir taslak hazırlanıp bu
iki husus birlikte karara bağlanabilir.
MADDE 65- (1) Bireysel Başvuru
Bürosu, Komisyonlar başraportörünün gözetiminde bir raportör ve yeterli sayıda
raportör yardımcısı ile personelden oluşur.
(2) Bireysel Başvuru Bürosunun görevleri
şunlardır:
a) Mahkemeye ulaşan bireysel başvuruların
kaydını yapıp numara vermek, dosyalamak.
b) Başvurulardaki idari yönden
tamamlattırılması gereken eksiklikleri tespit etmek ve bunların giderilmesi
için gerekli yazışmaları yapmak.
c) Bireysel başvurularla ilgili
yazışmaların kaydı, takibi, ilgili birimlere sevk edilmesi ve diğer işlemleri
yapmak.
MADDE 66- (1) Bireysel
Başvuru Bürosu gelen başvuruları şeklî eksiklikler bulunup
bulunmadığı yönünden inceler. Başvuru formunda veya eklerinde herhangi bir
eksiklik tespit edilmesi hâlinde, bunların tamamlattırılması için başvurucuya,
varsa avukatına veya kanuni temsilcisine onbeş günü geçmemek üzere bir süre
verilir.
(2) Eksikliklerin tamamlattırılmasına
dair yazıda başvurucuya geçerli bir mazereti olmaksızın verilen sürede
eksiklikleri tamamlamadığı takdirde başvurusunun reddine karar verileceği
bildirilir.
(3) Başvurunun; süresinde yapılmadığı, 59
uncu ve 60 ıncı maddelerdeki şekil şartlarına uygun olmadığı ve tespit edilen
eksikliklerin verilen kesin sürelerde tamamlanmadığı hâllerde Komisyonlar
Başraportörü tarafından reddine karar verilir ve başvurucuya tebliğ edilir. Bu
karara tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde Komisyona itiraz edilebilir.
Bu konuda Komisyonların verdiği kararlar kesindir.
MADDE 67- (1) Bireysel
Başvuru Bürosu tarafından kaydı yapılıp numara verilen başvuruların dağıtımı,
Bölümler ve Komisyonlar arasında otomatik olarak yapılır.
(2) Nitelikleri itibarıyla birleştirilerek
incelenmesi gereken dosyalar ilk olarak kayda alınan başvuru dosyasında
birleştirilir.
MADDE 68- (1) Bireysel
başvurular, geliş sırasına göre incelenerek karara bağlanır. Ancak Mahkeme,
başvuruların konuları itibarıyla önemini ve aciliyetini göz önünde bulundurarak
belirlediği kriterler çerçevesinde farklı bir inceleme sıralaması yapabilir.
MADDE 69- (1) Başvurucular,
Mahkeme ile yazışmalarını İçtüzükte belirlenen bireysel başvuru yapılmasındaki
usulü izleyerek yapmak zorundadırlar.
(2) Bireysel başvuru dosyalarının tekemmül
ettirilmesine ilişkin olarak duruma göre Genel Sekreterlik, Komisyon ya da
Bölümler tarafından verilen ve asgari onbeş gün olan süreler kesin olup bu
süreler içinde usulüne uygun olarak gönderilmeyen bilgi ve belgeler, başvurunun
değerlendirilmesinde dikkate alınmaz ve dosyaya dâhil edilmez.
(3) Başvurulara ilişkin bilgi, belge ve
diğer her türlü talebin yazılı olarak yapılması gerekir. Duruşma, tanık
dinlenilmesi veya keşif esnasında yapılanlar hariç, bu usule uyulmaksızın
yapılan talepler dikkate alınmaz.
MADDE 70- (1) Mahkeme,
kendisine verilen görevlerin yerine getirilmesi sırasında yasama, yürütme,
yargı organları, kamu idareleri, kamu görevlileri, bankalar ile diğer gerçek ve
tüzel kişilerle doğrudan yazışır, bilgi ve belge ister, gerekli gördüğü her
türlü belge, kayıt ve işlemi inceler, bilgi almak üzere her derece ve sınıftan
kamu görevlileri ile ilgilileri çağırabilir, idare ve diğer tüzel kişilerden
temsilci isteyebilir.
(2) Yukarıdaki fıkra kapsamında Mahkemeye
ulaşan bilgi ve belgeler, onbeş günlük süre içinde görüşlerini sunabilmeleri
için başvurucuya, Adalet Bakanlığına ve varsa diğer ilgililere tebliğ edilir.
(3) Mahkeme, başvurucu ya da
kamu otoritesinin, istenen bilgi ya da belgeyi sunmaktan kaçındığı ya da bir
delili gizlediği yahut her ne suretle olursa olsun davet edildiği hâlde
yargılamaya etkili bir şekilde katılmadığı kanaatine varırsa, bu durumdan
gerekli sonuçları çıkararak kararını verir.
MADDE 71- (1) Bireysel
başvurunun kabul edilebilirliğine karar verilmesi hâlinde, başvurunun bir
örneği bilgi için Adalet Bakanlığına gönderilir. Adalet Bakanlığı gerekli
gördüğü hâllerde görüşünü yazılı olarak Mahkemeye bildirir.
(2) Adalet Bakanlığı başvuruya ilişkin
görüşünü otuz günlük süre içinde verir. Talep hâlinde Mahkemece bu süre otuz
gün daha uzatılabilir. Başvurunun Adalet Bakanlığına bildiriminden itibaren
belirtilen sürelerde cevap verilmediği takdirde, Mahkeme dosyadaki bilgi ve
belgelere göre kararını verir.
(3) Adalet Bakanlığının cevabı başvurucuya
tebliğ edilir. Başvurucunun tebliğ tarihinden itibaren varsa karşı beyanlarını,
onbeş gün içinde Mahkemeye sunması gerekir.
MADDE 72- (1) Bölümler
kararlarını salt çoğunlukla alırlar.
(2) Komisyonlarca başvurunun kabul
edilebilirliği ya da edilemezliği kararları oybirliği ile alınır. Oybirliği
sağlanamayan durumlarda karar vermek üzere başvuru, Bölüme havale edilir.
(3) Komisyonlar, Bölüm Başkanının
uygun bulduğu konularda, raportörler tarafından hazırlanan karar taslaklarının
toplantı yapmalarına gerek bulunmaksızın kıdemsiz üyeden başlanarak imzalanması
suretiyle de karar alabilirler. Komisyon üyelerinden birisinin bu konunun
toplantıda görüşülmesini talep etmesi hâlinde anılan usul uygulanmaz.
(4) Bölüm veya Komisyonlarca uygun
görülmesi ve işin niteliğinin izin vermesi hâlinde elektronik oylama yapılması
mümkündür. Açık oylama yapıldığı durumlarda oylamaya kıdemsiz üyeden başlanır.
MADDE 73- (1) Başvurucunun
yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike
bulunduğunun anlaşılması üzerine, Bölümlerce esas inceleme aşamasında gerekli
tedbirlere resen veya başvurucunun talebi üzerine karar verilebilir.
(2) İncelenen başvurulara
ilişkin olarak; resen ya da başvurucunun talebi üzerine dosyanın esası hakkında
karar verilmeden önce, tedbir kararına başvurulmaması hâlinde başvurucunun
yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike
bulunduğunun anlaşılması üzerine, Komisyonlarca başvurunun kabul edilebilirlik
incelemesi derhâl yapılarak, tedbir hususunu da karara bağlamak üzere başvuru,
ilgili Bölüme gönderilir.
(3) Bölüm, tedbire karar vermesi hâlinde
gereğinin ifası için bunu ilgili kişi ve kurumlara bildirir.
(4) Tedbir kararı verilen başvurunun esası
hakkındaki kararın en geç altı ay içinde verilmesi gerekir. Tedbirin devamı
konusunda yeni bir karar alınmadığında, başvurucunun hakkının ihlal
edilmediğine ya da başvurunun düşmesine karar verildiği durumlarda tedbir
kararı kendiliğinden kalkar.
MADDE 74- (1) Bölümler,
başvuruları dosya üzerinden inceler. Ancak resen ya da başvurucu veya Adalet
Bakanlığının talebi üzerine gerekli görülmesi hâlinde duruşma yapılmasına karar
verilebilir.
(2) Duruşma yapılmasına karar verilmesi
hâlinde, duruşmanın yeri, günü ve saati ilgililere bildirilir.
(3) Duruşma esnasında duruşma tutanağı
düzenlenir. Tutanak örnekleri, talepleri hâlinde başvurucu ve Adalet Bakanlığı
ile varsa diğer ilgililere verilir.
MADDE 75- (1) Bölümler,
bir başvurunun yapısal bir sorundan kaynaklandığını ve bu sorunun başka
başvurulara da yol açtığını tespit etmeleri ya da bu durumun yeni başvurulara
yol açacağını öngörmeleri hâlinde, pilot karar usulünü uygulayabilirler. Bu
usulde, konuya ilişkin Bölüm tarafından pilot bir karar verilir. Benzer
nitelikteki başvurular idari mercilerce bu ilkeler çerçevesinde çözümlenir;
çözümlenmediği takdirde Mahkeme tarafından topluca görülerek karara bağlanır.
(2) Bölüm, pilot karar usulünü resen,
Adalet Bakanlığının ya da başvurucunun istemi üzerine başlatabilir.
(3) Pilot karar uygulaması için
seçilen başvuru, gündemin öncelikli işleri arasında sayılır.
(4) Bölüm pilot kararında, tespit ettiği
yapısal sorunu ve bunun çözümü için alınması gereken tedbirleri belirtir.
(5) Bölüm pilot kararla birlikte, bu
karara konu yapısal soruna ilişkin benzer başvuruların incelenmesini
erteleyebilir. İlgililer erteleme kararı hakkında bilgilendirilirler. Bölüm,
gerekli gördüğü takdirde ertelediği başvuruları gündeme alarak karara bağlayabilir.
MADDE 76- (1) Bireysel başvuru
raportörleri ya da raportör yardımcılarınca, Komisyonlara ya da Bölümlere
sunulmak üzere İçtüzükte belirtilen yazım usulüne uygun ve raportörün özet
görüşünü de içeren karar taslakları hazırlanır.
(2) Bu şekilde hazırlanan karar taslakları
ilgili birim başraportörünün imzasıyla ilgili Komisyon ya da Bölüme sunulur.
Bölüme sunulmak üzere hazırlanan karar taslakları ayrıca Ar-İç’e de gönderilir.
MADDE 77- (1) Komisyonlarca
verilen kararlarda şu hususlar yer alır:
1) Mahkemenin amblemi,
2) “Anayasa Mahkemesi” ibaresi,
3) Kararı veren Bölümün ilgili Komisyonu,
1) Başvuru numarası,
2) Karar tarihi,
3) Komisyon Başkanı ve üyeler ile raportörün
adları,
4) Tarafların ve varsa temsilcilerinin
adları,
5) Mahkeme önünde izlenen usulün anlatımı,
6) Davaya konu olgular,
7) Tarafların iddia ve savunmalarının
özeti,
8) Kararın gerekçesi,
9) Hüküm fıkrası,
10) Yargılama masrafları.
(2) Kararlara sayfa ve paragraf
numaraları eklenir.
MADDE 78- (1) Bölümlerce verilen
kararlarda şu hususlar yer alır:
1) Mahkemenin amblemi,
2) “Anayasa Mahkemesi” ibaresi,
3) Kararı veren Bölüm,
4) Başvuru numarası,
5) Karar tarihi.
1) Bölüm Başkanı ve üyeler ile raportörün
adları,
2) Tarafların ve varsa temsilcilerinin
adları,
3) Mahkeme önünde izlenen usulün anlatımı,
4) Davaya konu olgular,
5) Tarafların iddia ve savunmalarının
özeti,
6) Kararın gerekçesi,
7) Hüküm fıkrası,
8) Yargılama masrafları hakkındaki karar,
(2) Heyete katılan üyelerin birlikte veya
ayrı ayrı varsa karşı oy yazısı veya farklı ya da ek gerekçesini karara ekleme
hakkı vardır.
MADDE 79- (1) Bölüm, ihlalin bir
mahkeme kararından kaynaklandığını tespit ederse;
a) İhlali ve sonuçlarını ortadan kaldırmak
için yeniden yargılama yapmak üzere dosyayı ilgili mahkemeye gönderir. İlgili
mahkeme, Bölümün ihlal kararında açıkladığı ihlali ve sonuçlarını ortadan
kaldıracak şekilde yeniden yargılama yapar ve mümkünse dosya üzerinden
ivedilikle karar verir.
b) Bölümlerce yapılan inceleme sonunda,
başvurucunun bir hakkının ihlal edildiğine karar verilmesi hâlinde, yeniden
yargılama yapılmasında hukuki yarar bulunmadığı takdirde başvurucu lehine uygun
bir tazminata hükmedilebilir.
c) Tazminat miktarının tespitinin, daha
ayrıntılı bir incelemeyi gerektirmesi hâlinde, Bölüm bu konuyu kendisi karara
bağlamaksızın genel mahkemelerde dava açılması yolunu gösterebilir.
(2) Bölüm kararında, gerekli görüldüğü
takdirde Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrası doğrultusunda ihlalin ve
sonuçlarının hangi şekilde ortadan kaldırılabileceği hususunda yapılması
gerekenler belirtilir.
MADDE 80- (1) Bölümler ya da
Komisyonlarca yargılamanın her aşamasında aşağıdaki hâllerde düşme kararı
verilebilir:
a) Başvurucunun davadan açıkça feragat
etmesi.
b) Başvurucunun davasını takipsiz
bıraktığının anlaşılması.
c) İhlalin ve sonuçlarının ortadan kalkmış
olması.
ç) Bölümler ya da Komisyonlarca saptanan
herhangi bir başka gerekçeden ötürü, başvurunun incelenmesinin sürdürülmesini
haklı kılan bir neden görülmemesi.
(2) Bölümler ya da Komisyonlar; yukarıdaki
fıkrada belirtilen nitelikteki bir başvuruyu, Anayasanın uygulanması ve
yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi ya da
insan haklarına saygının gerekli kıldığı hâllerde incelemeye devam edebilir.
MADDE 81- (1) Bölüm ve
Komisyonların verdikleri kararlar heyeti oluşturan Başkan ve kıdem sırasına
göre tüm üyeler tarafından imzalanır ve Mahkeme mührüyle mühürlenir.
(2) Karşı oy yazısı veya farklı ya da
ek gerekçeler, kararın verildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde Bölüm
Başkanlığına sunulur. Bu süre içinde teslim edilmeyen karşı oy yazısı veya
farklı ya da ek gerekçeler dikkate alınmaz.
(3) Bölümler ve Komisyonlarca verilen
kararlar kesindir. Kararların imzalı asıl suretleri Mahkeme arşivinde saklanır.
Birer örneği başvurucuya, Adalet Bakanlığına ve diğer ilgililere tebliğ edilir.
(4) Bölüm kararlarının tümü ile Komisyon
kararlarından kabul edilebilirlik açısından ilkesel önem taşıyanları Mahkemenin
internet sitesinde yayımlanır.
(5) Bölüm Başkanının tespit ettiği, Bölüm
tarafından verilen pilot karar niteliğinde ya da içtihadın ortaya konulması
açısından ilkesel önemi haiz kararlar Resmî Gazete’de yayımlanır.
MADDE 82- (1) Bölümlerce verilen
kararlar hakkında ilgililer, 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanunu hükümleri çerçevesinde, hükmün tavzihini ve maddi
hataların düzeltilmesini talep edebilirler.
MADDE 83- (1) Başvurucunun
istismar edici, yanıltıcı ve benzeri nitelikteki davranışlarıyla bireysel
başvuru hakkını açıkça kötüye kullandığının tespit edilmesi hâlinde başvuru
reddedilir ve yargılama giderleri dışında, ilgilinin ikibin Türk Lirasından
fazla olmamak üzere disiplin para cezasıyla cezalandırılmasına karar verilir.
MADDE 84- (1) Bireysel
başvuruların incelenmesinde, kararların infazında Kanun ve İçtüzükte hüküm
bulunmayan hâllerde ilgili usul kanunlarının bireysel başvurunun niteliğine
uygun hükümleri uygulanır.
Yorumlar
Yorum Gönder