Sınavda genelde anayasaların
karşılaştırılması üzerine sorular sormuş. Özellikle anayasa mahkemesi ve HSYK’nın
üye seçimi ve üyelerinin anayasa değişikliklerine göre değişen sayıları ve seçilme
usullerini sormuş. Hocanın verdiği 3
sayfalık fotoğrafta Yüksek Hakimler Kurumu sonradan Hakimler Savcılar Yüksek Kurumu
olan HSYK nın değişiklere göre karşılaştırmalı hali var. Oradan yaklaşık 4-5 soru gelmişti. Anayasa Mahkemesi ile ilgili de 3-4 soru gelmişti.
Faruk Ataay'ın "Akp Başkanlık sistemi incelemesi" makalesinden 2 soru gelmişti. Gelen sorularla ilgili kısmı yazının alt kısmında yazdım ama makaleyi okumak isteyenler için : https://yadi.sk/i/tnQj22M8ncSms
Faruk Ataay'ın "Akp Başkanlık sistemi incelemesi" makalesinden 2 soru gelmişti. Gelen sorularla ilgili kısmı yazının alt kısmında yazdım ama makaleyi okumak isteyenler için : https://yadi.sk/i/tnQj22M8ncSms
-1961 Anayasasıyla, Anayasa mahkemesinin üye sayısı ve kim tarafından seçildiği
-1982 Anyasasıyla, anayasa mahkemesinin üye sayısı ve kim tarafından seçildiği
-2010 Anayasa değişikliği
ile Anayasa Mahkemesinin üye sayısı ve kim tarafından seçildiği
-2015 değişiklik talebinde
Anaysa Mahkemesinin üyelerinin nasıl seçilmeyi planlandığı
-1961 anayasasına göre, yüksek hakimler kurulu üye sayısı ve kimler tarafından seçildiği
-1971 değişikliği ile yüksek hakimler kurulu üye sayısı
ve kimler tarafından seçildiği
-1982 anayasasına göre, Yüksek Hakimler Kurulu’nun
Hakimler ve Savcılar Yüksek kurumuna dönüşümüyle, üye sayısı ve üyelerin kimler tarafından seçildiği
-2010 anayasa değişikliği
ile HSYK’nın üye sayısı ve kimler tarafından seçildiği
-2015 Değişiklik talebinde
HSYK’nın üyelerinin kimler tarafından seçilmesi
planlandığı
Hocanın verdiği fotoğrafların pdfsi : https://yadi.sk/i/yP_49G7wnbBW6
-------------------------------------------------------------------------------------
Aşağıda yazdıklarım hocanın anlattığı ders notları. Tarihsel olaylar olmadan saf anayasaların özellikleri yazıyor. Tavsiyem bu verdiğin linkten de bir kez anaysaların özelliklerini genel olarak okumanız: http://plaristokrat.blogspot.com/2016/01/anayasalar-ve-ozellikleri.html
-------------------------------------------------------------------------------------
1876
Kanuni Esasi
-Mithat Paşa tarafından hazırlanmış, Abdülhamit’e
yayınlattırılmıştır.
-Hazırlanışında halkın katkısı olmamıştır
-Devletin genel işleyiş prensiplerinden bahsedilmiş.
Padişahın
yetkileri:
-Sürgün etme yetkisi var
-Meclis başkanını atama yetkisi var
-sadrazamı azletme ve atama yetkisi
-Meclisi kapama, toplama, fesih, tatil etme
-para bastırma yetkisi
-savaş, barış ilan etme
-Seyhülislamı atama yetkisi
Ayanlar
Meclisi:
-Padişah tarafından ömür boyu atanırlar
Meclisi
Mebusan:
-Mülk sahibi olan, seçildiği bölgede ikamet eden
Osmanlı vatandaşı erkekler seçilebilirdi
-50 bin kişiye 1 milletvekili düşüyordu.
-4 yılda 1 seçim yapılıyordu
-iki meclis ayrı ayrı kanunları onaylardı
-seçimler iki derecelidir. (milletvekillerini seçecek
temsilciler önce halk tarafından seçilir. Bu temsilciler daha sonra
milletvekillerini seçerdi)
-kanun sürecinde
padişahın mutlak yetkisi vardı
--------------------------
1877 Yılında Rus savaşından sonra padişah meclisi tatil ediyor.
1908’de ittihat
terakkinin baskılarıyla meclis yeniden açılıyor.
31 Mart olayından sonra Abdülhamit tahttan
indiriliyor.
-------------------------
1909
Anayasa Değişikliği yapılıyor:
-Artık hükümet padişaha karşı değil meclise karşı
sorumlu
-Padişahın sürgün yetkisi kaldırılıyor
-Uluslararası anlaşmaları meclis onaylıyor artık
-Padişahın mutlak vetosu kaldırılıyor.
-Şeyhülislam, başbakanın önerisi ve meclisnin onayı
ile atanır.
-Padişahın geri gönderdiği kanunlar 2/3 ile kabul
edilirse onaylanır.
-Padişahın meclisi fesih yetkisi de kaldırılıyor.
-Meclis kendini belli şartlar altında fesih edebilir.
2 kere meclisin toplanamaması 1 Red kararı demektir. 2 Kez Red kararı çıkarsa
meclis erken seçime gidiyor.
1921
ANAYASASI:
-Meclis hükümeti sistemi benimseniyor.
-Kuvvetler birliği var. yasama yürütme ve yargı hepsi
meclisin elinde.
-bakanlar kurulu yerine, icra vekilleri heyeti var.
-bakanların kolektif sorumluluğu yok meclise karşı tek
tek sorumlular.
-66 bölge -> 5 milletvekili yani toplamda 330
milletvekili var.
-166 kişi ile toplanır, en az 83 kişi ile karar
verebilir.
-üye tam sayısının 2/3 ile meclis fesih kararı
verilebilir.
Meclisin
Yetki alanı:
-Şeri
hukuk hala geçerli.
-Kanun yapma, barış
imzalama, uluslar arası anlaşmaları imzalama
-Vilayet Şurası: Seçimle valilerce, özerk tüzel kişiliğe sahip bir yapı (vakıf,medrese, eğitim, sağlık, tarım, bayındırlık) gibi işleri kendi başına yapabiliyor.
Kaza: İdari birim, tüzel kişiliği yok (ilçe gibi)
Nahiye: Tüzel kişi (mahalle
şurası)
Rusyadaki sistem gibi
komün yapılanması değil.
-1923 yılında cumhuriyet geliyor.
1924
ANAYASASI:
-Bakanlar
kurulu oluşmaya başlıyor. Parlementer sisteme doğru bir adım var.
-Güçler birliği 24 Anayasasında da hala devam ediyor.
-1928 Yılında Anayasadan Dini İslamdır ibaresi
çıkarılıyor
-Başbakan meclis tarafından seçilir genel politikayı
belirler.
-1937 yılında 6 ok (Atatürk ilkeleri anayasaya dahil
oluyor)
-Reformlar (şapka kanunu, harf devrimi, kılıf kıyafet,
soyisim ve ünvanların kaldırılması ile ilgili kanunlar çıkıyor. Anayasaya dahil
ediliyor)
1946
Değişiklikleri:
-Seçim sistemi değişiyor, Çoğunlukçu sistem ile, seçim
bölgesinde 1. Olan parti tüm bölgenin çıkaracağı milletvekilini alıyor.
-Açık oylama, gizli sayım yapılıyor ( Antidemokratik)
-1950 de DP iktidara
geldiğinde seçim sistemi nedeniyle CHP çok az bir oranda meclise girebilmişti.
-Demokrat parti döneminde çıkarılan antidemokratik
bazı kanunlar ile birlikte 27 mayıs 1960 darbesi gerçekleşti. Bunlar arasında:
Chp’nin mal varlığına el koyma, öğretim üyelerini siyasetten yasaklama, muhalefet
partilerine oy veren şehirleri ilçeye dönüştürme, partiler arası seçim
ittifaklarını engelleme, iktidar partisi haricinde diğer partilere propaganda
yapma yasağı, Tahkikat komisyonu kuruluyor. Bu komisyonun sayısal çoğunlu DP
nin elindeydi. Bu komisyon sulh ve asgeri hakimlerine tanınan tüm yetkilere
sahipti. Hertür yayınları yasaklayabilir, belgelere ve eşyalara el koyabilir,
partileri yasaklayabilir, gizli soruşturmalar başlatabilir, kararlarına karşı
çıkanları hapse atabilirdi. Bu olaylardan sonra 27 mayıs 1960 darbesi
gerçekleşti.
1961
ANAYASASI:
-Sosyal hakların en geniş şekilde tanımlandığı
anayasadır.
-1. Ve 2. Kuşak haklardan bahsediliyor. Ancak henüz 3.
Kuşak haklar gündemde değildi dünyada.
-2 Meclisli bir yapı var. Millet meclisi ve Cumhuriyet
senatosu
-1. Meclis (Millet Meclisi) 450 kişiden oluşur. Nisbi
seçim var. (Herkes aldığı oy oranıyla mecliste temsil ediliyor)
-2. Meclis (Cumhuriyet Senatosu) Nisbi seçim ile
seçiliyor(150 kişi) +15 kişi de
Cumhurbaşkanının ataması ile geliyor. (165)
-2. Meclise 40 yaş üzeri üniversite mezunu olanlar
seçilebiliyor.
-1. Meclis için okuma yazma bilmesi yeterli.
Anayasanın değiştirilebilmesi için: her iki meclisten
de 2/3 çoğunlukla kabul edilmesi lazım değişikliğin.
Normal süreçte kanunlar: 1. Meclisten %50+1 geçtikten
sonra diğer meclisten de %50+1 ile geçerse kabul edilir. Diğer meclis
değiştirerek kabul ederse, tekrar 1. Meclise gelir ve yeniden oylanır. Eğer
kabul etmezse 2 meclis birlikte komisyon oluşturur ve orada karar verilir.
-2. Meclis kanun oylamasında verdiği oy oranı ne kadar
fazlaysa 1. Meclis kendi kararının kabul edilebilmesi için 2. Meclisin oy
oranından daha fazla bir oy oranıyla kabul etmeli.
-Millet Meclisinin kabul etmediği bir kanunu,
Cumhuriyet senatosu kabul ederse, tekrar Millet Meclisine gelir. Millet Meclisi
kabul ederse kanun geçer. Kabul etmesse kanun geçmez. Burada Cumhuriyet
senatosunun geciktirici bir etkisi olduğu görülür. Asıl önemli meclis, Millet
Meclisidir.
-Her iki meclis de kararlarını 1-3 ay içinde
vermelidir.
1961
Anayasının en önemli özelliklerinden biri Anayasa
Mahkemesini de düzenlemiş olmasıdır. Anayasa mahkemesi ilk kez 1961
anayasası ile kurulmuştur.
1961 Anayasasının ilk halinde:
-Anayasa mahkemesi: 15 üyeden oluşur, 5 Asıl 10 yedek (Danıştay, Sayıştay, Yargıtay ve Meclis 5 tane seçiyor, Cumhurbaşkanı 2 asıl seçebiliyor)
-Yüksek
Hakimler Kurumu: 18 asıl, 5 yedek üye ( kimlerin kaç kişi
seçtiğine verdiğim pdf ten bakın)
Cumhurbaşkanı
Yetkileri: 40 yaşını doldurmuş, yüksek öğretim görmüş
olmalı
2 meclisin toplarak (senato+meclis) 2/3 oy ile seçer. Bu oy oranı
bulunamazsa geçerli oyların salt çoğunluğu alan Cumhurbaşkanı seçilir.
-Cumhurbaşkanı, bakanlar kurulunu atar.
-Gerekli gördüğü hallederde bakanlar kurulunu kendi
başkanlığında toplar.
-Anayasada iptal talebiyle başvurma
-1961 anayasasında cumhurbaşkanın yetkileri 1982
anayasasına göre azdır.
-başbakanı meclis üyeleri içerisinden atar. Meclis onaylar.
-cumhurbaşkanı 7 yıllığına seçilir. 1 kere seçilebilir
sadece.
-Vatana ihanet hariç, siyasal faaliyetlerinden dolayı
yargılanamaz.
-Meclisi ancak belli
koşullar altında fesih edebilir. 18 ay içinde bakanlar kurulu 2 kez düşmüşse ve
3. Kez düşme ile karşı karşıyaysa başbakan cumhurbaşkanından meclisi fesih
etmesini isteyebilir.
1971
Değişiklikleri:
Yüksek
hakimler kurulunda yapılan değişiklik: 11 Asıl, 3 yedek oluyor
( verdiğim pdf te kimlerin seçtiği ve ayrıntılı olarak var)
-kurulun başkanı kendi içinden seçiliyor. Adalet
bakanı kurula kendi başkanlık edebiliyor.
-Yüksek hakimler kurulu
kararlarına karşı yargı yolu kapalı hale geliyor.
-1971 yılında anayasada yapılan değişiklikle 44 madde
değişti.
-Anayasa mahkemesinin bazı yetkileri azaltıldı.
-Devlet güvenlik mahkemeleri (DGM’ler) kuruldu. Bu
mahkemelerde asker hakimlik yapıyor.
-Bakanlar kuruluna, kanun
Hükmünde Kararname (KHK) çıkarma yetkisi ilk kez 1971 değişikliği ile geliyor
1982
Anayasası:
-2 meclisli yapıdan tek meclisli sisteme geçiliyor
-Siyasal haklar azaltılıyor
-%10 seçim barajı getiriliyor
-Cumhurbaşkanının yetkileri arttırılıyor
Cumhurbaşkanının
Görevleri:
-Partiler arası arabulucu görevi vardır.
-TBMM açılış kapanış konuşmasını yapar.
-TBMM yi toplantıya çağırabilir.
-Kanunları onaylamak tekrar görüşülmek üzere geri
göndermek.
-Halkoylamasına sunma yetkisi var.
-KHK’ları usul yönünden incelenmesi için Anayasa
Mahkemesine gönderebilir.
-Başbakanı atar ve istifasını kabul eder.
-Başbakanın teklifi üzerine bakanları atar.
-Devlet temsilcilerini gönderir ve kabul eder
-Devlet Denetleme Kurumu (DDK) başkanını ve kurulunu
atamak
-DDK aracılığı ile kamu kurum ve kuruluşlarını
denetlenmesini sağlar
-YÖK üyelerini seçer.
-Anayasa Mahkemesi üyelerini seçer.
-Danıştay üyelerinin 1/ 4 ünü seçer.
-Yargıtay Cumhuriyet başsavcısını, başsavcı vekilini,
-Askeri yüksek yargı ve askeri yüksek idari
mahkemesinin tüm üyelerini Cumhurbaşkanı seçer,
-HSYK üyelerini Cumhurbaşkanı seçer.
Cumhurbaşkanının
Sorumlulukları:
-Başbakan ve bakanların imzası olmaksızın tek başına
yaptığı işlemlere karşı yargı yolu kapalıdır.
-Karşı imza kuralı gereği başbakan ve bakanların
imzası ile yaptığı işlemlere karşı yargı yolu açık.
- Vatana ihanet suçlaması
dışında yargılanamaz.
Olağanüstü
hal durumları:
-Tabi
afet, tehlikeli salgın hastalıklar, ağır ekonomik haller durumlarında
Cumhurbaşkanının başkanlığında bakanlar kurulu toplanır. Yurdun 1 ve ya daha
fazla bölümünde OHAL ilan edilir. 6 Ayı geçmemek üzere Milli güvenlik kurulunun
(MGK) onayını aldıktan sonra OHAL ilan edilebilir.
- Temel hak ve özgürlüklerin nasıl sınırlanacağı OHAL
kanununda yazar. Sert çekirdek haklara dokunulamaz. (yaşam hakkı, din vicdan ve
ifade özgürlüğü, kanuni yargılanma, vücut bütünlüğünün korunması)
Sıkıyönetim
durumları:
OHAL den daha vahim durumlarda sabaş hali ayaklanma
veya tehlikeli bir iç dış durumun varlığı halinde cumhurbaşkanı başkanlığında
bakanlar kurulu MGK görüşürü ve Meclisin kararıyla ülkenin bir veya daha
fazla bölümünde sıkıyönetim ilan edebilir.
Anayasa
Mahkemesi:
-11 Asıl 4 yedek üyeden oluşuyor (1982 Anayasasının
ilk halinde)
·
2 asıl ve 2 yedek üye Yargıtay'ın kendi üyeleri arasından
önereceği üçer aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
2 asıl ve 1 yedek üye Danıştay'ın kendi üyeleri arasından
önereceği üçer aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 asıl üye Askerî Yargıtay'ın kendi üyeleri arasından önereceği
üçer aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 asıl üye Askerî Yüksek İdare Mahkemesi'nin kendi üyeleri
arasından önereceği üçer aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 asıl üye Sayıştay'ın kendi üyeleri arasından önereceği üçer
aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 asıl üye Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan
yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri içinden göstereceği üç aday arasından
Cumhurbaşkanınca
·
3 asıl ve 1 yedek üye üst kademe yöneticileri ile avukatlar
arasından Cumhurbaşkanınca
Hakimler ve Savcılar
Yüksek Kurumu (HSYK)
2010
Değişikleri:
HSYK
-Hükümetin doğrudan seçilmesinde etkin olduğu HSYK üye
sayısı 2dir. Yargı genel olarak HSYK nın kontrolünde olduğundan yargıyı denetimi
altına almak isteyen siyasal iktidar 2010 değişikliğinde HSYK nin yapısında,
üyelerin seçiminde ve sayısında bazı değişikliklere gitmiştir.
-7Asıl, 5 yedek üyeden -> 22 asıl, 12 yedek üye
olarak değiştirilmiştir. (kimin kaç kişi
seçtiği ayrıntısıyla yukarıda koyduğum pdf içinde var)
-HSYK’nın ele geçmesiyle, HSYK nın doğrudan
seçilmesinde etkili olduğu iki kurum olan, Yargıtay ve Danıştay da ele geçmiş
olacak. Çünkü Yargıtay üyelerinin tamamı
ve danıştayın üyelerinin 3/ 4 lük kısmı üyeleri HSYK tarafından belirlenmekte.
2010
Değişikliği ile Anayasa Mahkemesi:
-Sayı
17 kişiye çıkmıştır.
·
3 üye Yargıtay'ın kendi üyeleri arasından önereceği üçer aday
arasından Cumhurbaşkanınca
·
2 üye Danıştay'ın kendi üyeleri arasından önereceği üçer aday
arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 üye Askerî Yargıtay'ın kendi üyeleri arasından önereceği üçer
aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
1 üye Askerî Yüksek İdare Mahkemesi'nin kendi üyeleri arasından
önereceği üçer aday arasından Cumhurbaşkanınca
·
3 üye Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan hukuk,
iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri arasından
göstereceği üçer aday içinden Cumhurbaşkanınca
·
4 üye üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar
veya Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından Cumhurbaşkanınca
·
2 üye Sayıştay'ın kendi üyeleri arasından önereceği üçer aday
içinden TBMM tarafından
·
1 üye baro başkanlarının avukatlar arasından gösterecekleri
üçer aday içinden TBMM tarafından
2015
Anayasa Değişiklik Önerisi:
-Getirilmek istenen sistem genel anlamda “süper
başkanlık”
-Başkan sekreterleri (bakan görevinde bulunan kişiler)
doğrudan atar. Başkan Meclisi fesih etme yetkisi vardır. Başkan halk tarafından
seçilir.
-Anayasa Mahkemesi 17 kişi ve bunların 8 tanesini
Başkan doğrudan atar, 9 tanesini Meclis atar
-HSYK 22 kişiden, Adalet bakanı ve adalet bakan
müsteşarı doğal üye. 7 kişiyi doğrudan başkan atar. 7 kişiyi meclis atar. 6
Kişiyi de hakim ve savcılar seçecek.
Yorumlar
Yorum Gönder